sokmotor 2024.01.06 - 9 p. olvasás

Yamaha - Hangszer két keréken

A Yamaha motorgyár múltja 1887-re vezethető vissza, amikor Torakusu Yamaha megalapította a japán vállalatot. A cég eredetileg orgonák és zongorák gyártásával foglalkozott. Azonban az 1930-as években a Yamaha kiterjesztette tevékenységét, és elkezdett motorkerékpárokat gyártani - bár sokak szerint egy Yamaha motor hangja is olyan szépen szól, mint egy hangszer.

A motorkerékpár-gyártás igazi lendületet kapott a második világháborút követő években. 1953-ban bemutatták az első motorkerékpárjukat, az YA-1-et, mely egy 125 köbcentis, kétütemű motorral rendelkezett és nagyban hozzájárult a Yamaha hírnevének kialakulásához. Ez a motorkerékpár sikeresen versenyzett a japán Grand Prix-n, és gyorsan elnyerte az emberek tetszését a megbízhatósága és teljesítménye miatt. Az YA-1 szerepe jelentős volt a Yamaha motorkerékpár-gyártó karrierjének kezdetén.

Ezt követően a Yamaha folyamatosan piacra dobta innovatív és népszerű modelleit, beleértve az első négyütemű motorral rendelkező YD-1-et, a DT-1 off-road motort, és a sportmotorok ikonjává vált Yamaha YZF-R1-et. A cég részt vett az első japán gyártóként a világ első szériában gyártott robogó, a YA-7 kifejlesztésében is.

1963-ra a Yamaha elkötelezettsége mind a kétütemű motor, mind a versenyzés iránt megtérült az első nemzetközi versenyükön, ahol megnyerték a belga GP-t, és megnyerték a 250 köbcentis kategóriát. Az eladásokban elért siker még lenyűgözőbb volt, és a Yamaha ebben az időszakban kezdte el első nemzetközi leányvállalatait alapítani, kezdve Thaifölddel 1964-ben és Hollandiával 1968-ban. 1965-ben kiadták a cég 305 köbcentis kétütemű ikert, a cég kínálatának zászlóshajóját. A motorkerékpár külön olajellátó rendszerrel rendelkezett, amely közvetlenül az égést megelőzően fecskendezte az olajt a benzinbe (a hagyományosan a motorosoknak az üzemanyagtartályba kellett előre keverniük az olajat a benzinbe kétütemű motoroknál). 1967-ben újabb, nagyobb kategóriájú modellt adtak ki, az R-1 350 köbcentis kétütemű ikert. 1968-ban a Yamaha elindította első négyütemű motorkerékpárját, az XS-1-et. A Yamaha XS-1 egy 650 köbcentis négyütemű ikert volt, egy nagyobb és erőteljesebb gép, amely a kor népszerű brit motorkerékpárjaival, mint a Triumph Bonneville és a BSA Gold Star, egyenértékű teljesítményt és teljesítményt nyújtott. A Yamaha folytatta mind a kétütemű sorozatot, mind a négyütemű ikert egy időben, amikor más japán gyártók egyre inkább a négyhengeres négyütemű gépek felé mozdultak el, egy olyan trendet vezetve be, amelyet a Honda 1969-ben a legendás CB750 négyütemű négyhengeres motorkerékpár bevezetésével vezetett be.

1969-ben a Yamaha reed-szelep bevezetésével kétütemű tervezéseit korábban dugattyús tervezéssel kiegészítették, hogy létrehozzák a két hengeres RD és az egyhengeres RS családokat, változatokkal többféle kapacitásban. Az RD család a 70-es és 80-as évek során fejlődött, szilárd kerekeket, vízhűtést, YPVS-t és más, újabb technológiát kapva. Az RS családot éveken át gyártották a Yamaha és az Escorts Limited Indiában, anélkül, hogy elvesztette volna hasonlóságát az ősvariációkhoz. Emellett a Yamaha készített kisméretű standardokat is, amelyekhez acélvázak és rovátkolt lemez átalakítók tartoztak, mint például a Yamaha FS1, valamint step-through V-50 és V-80 tervek. Az Enduro terepkerékpárját a DT modellek váltották fel. Csak 1976-ban válaszolt a Yamaha a többi japán márka multi-hengeres négyüteműjével. Az XS-750 (később 850) 1978-ban került piacra, egy 750 köbcentis hengeres hengerű gép a hajtás kivételesen hosszú, hét évvel Honda legendás CB750 négyütemű négyhengeresének bemutatkozása után.

A 70-es években megjelentek az első, a különböző típusú versenyzési formákat kiszolgáló off-road kerékpárok is. A Yamaha korai úttörő volt a dirt-bike technológiában, és bevezette az első egyoldali lengőkarú hátsó felfüggesztést, a Monoshock-ot, 1973-ban. Ez megjelent a 1974-es Yamaha YZ-250-ben, egy olyan modellben, amely még mindig gyártásban van, ezért a Yamaha leghosszabb ideig fennálló modelljének és nevének számít.

Az 80-as évekre a fogyasztói preferenciák és a környezetvédelmi szabályozások kombinációja miatt a négyütemű motorok egyre népszerűbbé váltak. A Suzuki befejezte a GT kétütemű sorozat gyártását, beleértve a zászlóshajó vízhűtésű kétütemű 750 köbcentis GT-750-t, 1977-ben. A Kawasaki, amely jelentős sikert aratott az 1970-es években 250, 350, 400 ,500 és 750 köbcentes kétütemű háromhengereseivel, 1980-ban befejezte a kétütemű utcai modellek gyártását.
A Yamaha viszont ellenállt ennek a trendnek, és folytatta az utcai kétütemű gépek finomítását és értékesítését a 80-as években. Ezek a motorok teljesítményorientáltak voltak, vízhűtéses két hengeres gépek, amelyek kétütemű könnyűségüket kihasználva kiváló teljesítményt nyújtottak.

Az 1980-as évek során a motorkerékpár iparág fokozatosan átállt arra, hogy néhány alapvető, de sokoldalú modellt kínáljon, amelyek sok szerepben jól működnek, sokkal szakosodottabb gépek szélesebb körét kínálva. Ezek közé tartoztak a verseny- és teljesítményorientált utcai motorozás, túrázás, motokrossz versenyzés, enduró és szabadidős terepkerékpározás, valamint a kruizerezés. A Yamaha elágazott az 1980-as évek elején az UJM-ek (Universal Japanese Motorcycle) viszonylag kis számáról, a 80-as évek végére pedig már számos jól meghatározott piacra kínált szélesebb választékot kínált.

Az 1981-es XV750 levegőhűtéses V-twin négyütemű motorral és cruiser stílussal rendelkezett, és az egyik első japán cruiser stílusú motorkerékpár volt. Az 1980-as évek végére a Yamaha tucatnyi cruiser stílusú motorkerékpárt kínált különféle lökettérfogatokkal és motorkonfigurációkkal.

Az RZV500 az első "repli-racers" egyike volt, Kenny Roberts verseny-GP motorkerékpárjának majdnem másolata, vízhűtéses, 500 köbcentis kétütemű motorral V4 konfigurációban, peremkeretes és teljes burkolattal. Egy népszerűbb és praktikusabb utcai magas teljesítményű modellt is bemutattak 1985-ben, az FZ750-t. Ez egy innovatív 750 köbcentis négyütemű soros négyhengeres modell volt. Ez volt az első motorkerékpár, amelynek ötfogó hengerfeje volt, amiért a Yamaha széles körben ismertté vált. Emellett 45 fokos előrehajló hengerblokkot és egy dobozszakaszos acél peremvázat is felvonultatott. Az FZ gyártása 1991-ig tartott.

Egy másik teljesítményorientált motor a Yamaha RX-Z volt, amelyet 1985-ben mutattak be, mint kétütemű naked sportmotor, kapcsolódva a Yamaha RX-135-höz és a Yamaha RD-135-höz, kikölcsönözve a vázat és a platformot. Kezdetben ötfokozatú váltóval és masszív első tárcsaféktárcsával rendelkezett, és Malajziában és Szingapúrban volt népszerű. Néhány év után a motort hatfokozatú váltóval frissítették, valamint újabb műszeregységekkel és kormánykapcsolókkal, valamint egy kereszt-furattal ellátott első tárcsafékkel. A tervezés nem változott, amíg 2004-ben frissítésre nem került, a hátsó lámpák a Yamaha Y125Z-től származtak, és új első lámpát kapott. Ezenkívül katángot is felszereltek, amely csökkentette a teljesítményét 19 LE-re. Azonban a maximális forgatónyomaték változatlan maradt, de az alacsony fordulatszámú nyomaték javult az korábbi modellekhez képest. Néhány korábbi RX-Z motorkerékpár tulajdonosa problémákkal küzdhet a mozgás során, mert a motor hajlamos leállni, amikor egy tapasztalatlan vezető megpróbál elindulni az első fokozatban. Azonban a problémát megoldották az új modellben. 1991-ben, 26 év után megszüntették a gyártását.

1998-ban a Yamaha bemutatta a YZF R1 nevű 1000 köbcentis négyhengeres országúti motorkerékpárt, ez a modell új váltóterv stílust vezetett be, amely lerövidítette a motor/váltótok teljes hosszát, hogy kompaktabb egységet biztosítson. Ezáltal a motort tovább el lehetett helyezni a vázban előrébb, a rövid tengelytávú keret javítása érdekében.

1995-ben a Yamaha bejelentette a Star Motorcycles létrehozását, egy új márkanevet a cruiser típusú motorkerékpárjaihoz az amerikai piacon. Más piacokon a Star motorkerékpárokat továbbra is a Yamaha márkanév alatt értékesítik. Ez egy kísérlet volt arra, hogy létrehozzanak egy márkaképet, amely közelebb áll a cruiser piaci szegmenshez, az egyik legnagyobb és legjövedelmezőbb az Egyesült Államokban.

A Yamaha 2017 októberében megvásárolta a Subaru Industrial Power Products nevű kis motorgyártót a Subaru-tól. A Subaru motorok fűnyírókat, generátorokat és vízszivattyúkat hajtottak meg - azóta átnevezték ezeket Yamaha névre.

A Yamaha neve szorosan kapcsolódik a versenyzéshez is. A Yamaha motorok számos győzelmet arattak a világ különböző motorversenyein, beleértve a MotoGP-t, a világ egyik legrangosabb motorsport versenysorozatát. A Yamaha motorkerékpárok sikere nemcsak a sebességben és teljesítményben rejlik, hanem a kiváló mérnöki megoldásokban és az állandó innovációban is.

A Yamaha termékei motorokat, robogókat, motoros kerékpárokat, hajókat, vitorlásokat, személyi vízi járműveket, uszodákat, segédhajókat, horgászhajókat, hajómotorokat, négykerekű ATV-ket, szabadidős terepjárókat, gokartmotorokat, golfkocsikat, sokoldalú motorokat, elektromos generátorokat, vízszivattyúkat, hószánokat, kis hófúvókat, autómotorokat, felületkezelőket, intelligens gépeket, ipari felhasználású vezetés nélküli helikoptereket, elektromos tolószékekhez tartozó elektromos energiakészülékeket és bukósisakokat is magában foglalnak. A cég részt vesz különféle típusú termékek importjában és értékesítésében, turisztikai vállalkozások fejlesztésében, szabadidős és szórakozási létesítmények és kapcsolódó szolgáltatások üzemeltetésében. A Yamaha motorkerékpár-értékesítése a világon a második legnagyobb, és a Yamaha a vízi jármű-értékesítés világelsője.

A cég 1989 és 1997 között F1-es erőforrásokat is gyártott, illetve szállított a Zakspeed és Tyrrell Formula–1 csapatoknak. Igaz, ezek a csapatok végül nem értek el komolyabb sikereket az F1-ben, de az általuk használt motorok innovatívnak számítottak azokban az időkben.
A Yamaha egyébként gyártott motort a Ford számára (Taurus), a Volvo modelljeibe (XC90 és S80); de a Lexus is fejlesztett a Yamahával közösen motort (LFA 4.8 V10).

Mára a Yamaha a világ második legnagyobb motorgyára - HONDA után.
A Yamaha motorgyár tehát nem csupán egy vállalat története, hanem egy olyan vállalkozásé, amely szenvedélyt, innovációt és a motorozás szeretetét ötvözi egy sikeres és folyamatosan fejlődő történetben.
Oszd meg a cikket az ismerőseiddel!
Reklám
Tapadj ránk a Facebook oldalunkon is!
Feliratkozás hírlevélre